HALAMAN

Selasa, 10 Mei 2011

Nama Syaitan Dalam Surah Al-Fatihah


sebelum saya memulakan bicara,,,saya nak minta keizinan dahulu dari pemunya artikel...saya dapat tajuk di atas semasa terjah ke blog penyu's.
kenapa artikel nie saya ambil kerana...kadang-kadang,ader sesetengah antara kita tidak menitik beratkan surah Al-Fatihah ini...tidak menitik berat nie maksud saya,tidak membaca dengan betul ayat tersebut..jadi,bila saya terbaca artikel ini, bolehlah kiranya,kita sama-sama memperbaiki bacaan Al-Fatihah kita sama ada dalam solat/ kehidupan kita seharian kerna,kalau tersilap baca,ia memberi makna yang berbeza.
apa yang kita perlu perbetulkan adalah seperti di bawah ini:

Semoga boleh dimanfaatkan Al-Fatihah adalah satu rukun dalam solat, apabila cacat bacaannya maka rosaklah solat. Oleh itu perbaikilah bacaannya dengan ilmu tajwid. Bukan setakat bacaannya saja rosak malah kita menyebut nama syaitan di dalam solat kita. Berikut diperturunkan nama syaitan laknat yang wujud didalam Al-Fatihah, sekiranya kita tidak berhati-


hati. Nama syaitan;

1. DU LI LAH (bila dibaca tiada sabdu) sepatutnya DULILLAH

2. HIR ROB (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya HI ROB

3. KIYYAU (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KI YAU

4. KANNAK (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAK

5. KANNAS (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAS

6) Iya (disebut tanpa sabdu) sepatutnya Iyya. Iya bermaksud 'matahari' Dalam ayat ke 5,jika salah bacaannya akan bermaksud "kepada mataharilah yang kami sembah dan kepada matahari kami meminta pertolongan"!!!!

7) SIROTHOLLAZI............. sehingga habis hendaklah dibaca tanpa henti.

8) AMIN ......hendaklah mengaminkan Al-Fatihah dengan betul iaitu AA......dua harakat, MIN .... 3 harakat, semoga Amin kita bersamaan dengan Amin malaikat
 
*semoga kita sama-sama mengambil manafaat atas maklumat yang diberi*

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...